روشهای شناخت  زولبیای و بامیه سالم و مرغوب

زولبیا و بامیه را با ترکیبات مختلفی چون آرد، ماست، تخم‌مرغ، نشاسته، روغن و شکر تهیه می‌کنند. تردو نازک بودن و شفافیت رنگزولبیا نشان دهنده استفاده از ماست و نشاسته مرغوب و سبک و روشن بودن رنگ بامیه نشانه تخم مرغ بیشتر در آن است

زولبیا و بامیه‌هایی که ضخامت زیادی دارند و در اصطلاح تخرمه و بیات و رنگشان تیره است حاوی بیشترین میزان آرد بوده و دارای بافتی از هم پاشیده، شکرک زده و بیش از حد نرمدارند که مورد تائید نیستند
 
رنگ‌هایی که حکایت می‌کنند
سوالی که بیشتر خانواده‌ها می‌پرسند این است که زولبیا و بامیه‌های تیره رنگ بهترند یا انواعی که رنگ روشنی دارند؟
رنگ زولبیا و بامیه باید زرد طلایی، بافت و ظاهر آن یکدست و منسجم و ترد، وزن آن سبک، عطر و طعم مناسب و ضخامت کمی داشته باشد
زولبیا و بامیه‌ای که به رنگ تیره و مات و متمایل به قهوه‌ای سوخته باشد یا طعم روغن سوخته بدهد یا ذرات ریز سیاه رنگی به بافت آن چسبیده باشد نشان دهنده استفاده از روغن‌های غیرقابل مصرفی است که به دلیل حرارت زیاد و مصرف
بیش از حد به مرحله دود رسیده و سوخته و سمی شده‌اند
 
مصرف زولبیاهای رنگی ممنوع
برخی عرضه‌کنندگان جهت ایجاد تنوع، زولبیا را با موادی رنگی و طعم دار کرده تا بر فروش خود بیفزایند. استفاده از رنگ‌های غیر متعارف یا زعفران تقلبی در این نوع شیرینی‌ها باعث ایجاد رنگ‌های تیره و قرمز در بافت شیرینی شده و نه تنها تهدیدکننده سلامت هستند بلکه با ایجاد این رنگ و طعم‌ها نمی‌توان بتازگی و سلامت مواد اولیه آن پی برد
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو از مردم خواست هنگام خرید زولبیا و بامیه به رنگ آن توجه داشته باشند و اگر زولبیا و بامیه قهوه ای یا کدر شده باشد، امکان وجود ترکیب شیمیایی «اکریل آمید» در آنها وجود دارد که
اثرات سرطان زا دارد
 
خرید زولبیا و بامیه در جعبه مناسب
متاسفانه بسیاری از جعبه های شیرینی بدون علامت سازمان غذا و دارو عرضه می شوند؛ این جعبه ها از کارگاه های غیرمجاز به خاطرقیمت پایین تر تهیه می شوند و اجزاء تشکیل دهنده آن معلوم نیست و ممکن است برای سلامت مضر و  خطرناک باشد بنابرین بهترین کار قبل از خرید بردن ظرف مناسب می باشد   
مصرف بامیه از دیدگاه طب سنتی 
زولبیا در گروه حلواها قرار دارد و چون مزاج آن گرم و تر است، برای گرم مزاجان بخصوص در فصول گرم سال بویژه در ایام روزه داری مناسب نیست زیرا سبب افزایش احساس عطش در فاصله سحر تا افطار می‌شود و مصرف آن بخصوص در وعده سحر توصیه نمی‌شود
بهتر است جهت مصرف یک تا دو عدد بامیه آن هم از انواع کوچک که واحد مشخصی از کالری دارند را انتخاب کنید 
با مصرف یک عدد بامیه باید به اندازه سه قاشق از مصرف برنج خود کم کنید. در غیر این صورت در پایان ماه رمضان با اضافه وزن مواجه خواهید شد 
توصیه بر این است میوه‌های شیرین یا کشمش، خرما و انجیر خشک را به میزان متعادل جایگزین زولبیا و بامیه و تا جایی که می‌توانید از مصرف این نوع شیرینی پرکالری اجتناب کنید 
منبع : سبک زندگی ایران نیوز