تاثيرات ارزيابي شناختي و عاطفي مصرف‌کننده بر تنوع‌طلبي خريد

تاثيرات ارزيابي شناختي و عاطفي مصرف‌کننده بر تنوع‌طلبي خريد

امروزه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با تنوع کالايي سعي در تاثيرگذاري بر نگرش مصرف‌کنندگان مي‌باشند اين تحقيق با استفاده از روش اسنادي کتابخانه‌اي با مروري با مفاهيم و نظريه‌هاي رفتار مصرف‌کننده در ارتباط با تاثيرات محيط فروشگاه. محيط آرايه خدمات در فروشگاه و احساسات مصرف‌کنندگان در محيط خريد بدين نتيجه رسيد که؛ محيط فروشگاه به ويژه محيط فروشگاه‌هاي زماني قادرند مشتريان را به مصرف متنوع ترغيب کنند که انواع نشانه‌هاي اجتماعي-انسانيء طراحي‌شده» محيطي و معاملاتي داخل و بيرون فروشگاه بر ارزيابي شناختي و عاطفي مشتريان تاثير گذارد و علاوه بر رساندن اطلاعات لازم کالاها خريد جذابي را براي مصرف‌کنندگان به ارمغان بياورد. بنابراين در يک فروشگاه زنجيره‌اي وجود کارکنان ماهر در کنار چيدمان مناسب قفسه‌ها و کالاهاء طراحي مناسب نورپردازي» وجود فضاهاي کافي براي استراحت يا تعامل مشتريان تنها از نشانه‌هاي کوچکي است که مي‌تواند مشتريان را ترغيب به تنوع‌طلبي در خريد نمايد. طبيعي است مهياشدن فضاي مناسب فروشگاهي مي‌تواند احساسات مصرف‌کنندگان را نسبت به فروشگاه مثبت نمايد و لذت خريد را دو چندان نمايد
"امروزه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با تنوع کالايي سعي در تاثيرگذاري بر نگرش مصرف‌کنندگان مي‌باشند اين تحقيق با استفاده از روش اسنادي کتابخانه‌اي با مروري با مفاهيم و نظريه‌هاي رفتار مصرف‌کننده در ارتباط با تاثيرات محيط فروشگاه، محيط ارايه خدمات در فروشگاه و احساسات مصرف‌کنندگان در محيط خريد بدين نتيجه رسيد که؛ محيط فروشگاه به ويژه محيط فروشگاه‌هاي زماني قادرند مشتريان را به مصرف متنوع ترغيب کنند که انواع نشانه‌هاي اجتماعي-انساني، طراحي‌شده، محيطي و معاملاتي داخل و بيرون فروشگاه بر ارزيابي شناختي و عاطفي مشتريان تاثير گذارد و علاوه بر رساندن اطلاعات لازم کالاها خريد جذابي را براي مصرف‌کنندگان به ارمغان بياورد. موضوعي که انواع فروشگاه‌ها، خرده‌فروشي‌ها در دستور کار راهبردهاي بازاريابي خود قرار داده‌اند؛ تنوع‌طلبي خريد است که مي‌تواند وفاداري، رضايت و تعهد مشتريان را به همراه داشته باشد، اين تنوع‌طلبي متاثر از نشانه‌هاي محيطي و انساني محيط فروشگاه يا سازمان مي‌باشد که بر ارزيابي‌هاي شناختي، ادراکي، هيجاني و احساسي مشتريان تاثيرگذار است کنند. عبارتند از محرک‌هاي اجتماعي فضاي فروشگاهي، شاخص‌هاي احساسي- ادراکي خريدار و رفتار فرانقشي خريدار اگر چه بسياري از محققان درباره ارتباط بين فضاي فروشگاه Wang et al Berman and Evans Levine و رفتار مشتريان مطالعات خود را انجام دادند، اما ذکر اين نکته لازم است که آن‌ها تنها عوامل خاص محيطي همچون (موسيقي پخش شده، دما و ... فضاي فروشگاهي و محيط فروشگاهي يک مکان آزمايشگاهي نيست که بتوان با محدود‌کردن و تحت کنترل قرار‌دادن متغيرهاي خاصي احساس و ادراک واقعي مشتري را منعکس کرد، زيرا ممکن است حتي آن متغيرهايي که از نگاه محققين مورد توجه و بررسي قرار نمي‌گيرند نيز بر تصميم و رفتار خريدار تاثير گذار باشد.".